BEX_Logo_Primary

De HYPER van de Chinese wielenfabrikant Winspace werd voor het eerst uitgebracht in 2019 en volgde geen conventionele lanceringsstrategie. Natuurlijk waren er glanzende foto's, een gelikte video en alle marketing superlatieven die je zou verwachten van een modern fietsproduct, maar de realiteit is dat de Winspace HYPER zijn intrede deed dankzij echte gebruikerservaringen, onafhankelijke tests, mond-tot-mondreclame op forums en gebruikersrecensies op sociale media. Nu verkrijgbaar in Australië, rechtstreeks van een lokale distributeur, hebben we eindelijk de kans gehad om een setje om te doen en te zien waar alle ophef over gaat. Lees verder voor een overzicht van de specificaties, onze rij-impressies en waarom dit wel eens de meest voordelige racefiets-upgrade zou kunnen zijn die er te krijgen is.

  • Voor wie is het: enthousiaste tot gevorderde racefietsers die op zoek zijn naar een kwaliteitswielset die aerodynamica, stijfheid en een laag gewicht combineert met een prijskaartje dat moeilijk te verslaan is.

  • Wat we goed vonden: Bouwkwaliteit, rijkwaliteit en gemeten gewicht vergelijkbaar met hoepels die letterlijk twee keer zoveel kosten.

  • Wat we niet goed vonden: De velgafmetingen zijn naar moderne maatstaven aan de smalle kant en kunnen voor sommigen te stijf zijn als ze niet goed zijn afgesteld.

  • Gerelateerd lezen: Racefiets wielen: Wat je moet weten

Goed gebouwd en goed gespecificeerd

Image Winspace Hyper Road Bike Wheel

De Winspace HYPER wielset heeft een specificatielijst die anders is dan die van de meeste van zijn grote concurrenten. Inclusief een filament wound carbon velg, carbon spaken, keramische lagers en een robuust naafontwerp. De filament wound butterfly weave velg is het centrale punt van de wielset en zorgt voor een opvallende esthetiek en geclaimde voordelen. Winspace zegt dat het weven van de carbonvezels op deze manier voor versterking zorgt bij de spaakgaten en de spanning van de spaken gelijkmatig over de hele velg verdeelt.

Het tweede belangrijke punt van verschil is het gebruik van carbon spaken. Er wordt gezegd dat dit de wielen “lichter, sterker en aerodynamischer” maakt. De spaken zelf spelen in op de intrinsieke stijfheid en hoge treksterkte van koolstofvezel. Deze beweringen zijn ook gegrond, want onafhankelijke tests bevestigen dat de laterale stijfheid van het hele wiel en de piekbelasting van het wiel beter zijn dan die van de meeste concurrenten. De spaken zijn aan elk uiteinde voorzien van metalen inserts, terwijl het centrale koolstofgedeelte een UD (unidirectionele) lay-up heeft.

Tu7q72GBCaZ32vMccUgU n-FM

Het hart van de wielset wordt gevormd door een aluminium naaf van Winspace-ontwerp. De naven zelf hebben hybride keramische lagers, een ratelontwerp met zes klauwen aan de achterkant en 17 mm aluminium assen aan beide uiteinden, wat bijdraagt aan de stijfheid van de wielset. De wielset maakt gebruik van grote 6903 en 6803 afgedichte lagers van S&S die relatief eenvoudig te onderhouden zijn via directe vervanging, hoewel je dit het beste kunt overlaten aan een professional als je niet over het benodigde gereedschap beschikt om ze te vervangen.

Elk wiel in de serie heeft dezelfde 19mm inwendige en 26mm uitwendige velgbreedte; het enige verschil in de serie, afgezien van het velgremspoor, is de velgdiepte. De wielen hebben een tubeless-ready gehaakte velg en zijn geschikt voor banden met een breedte van 23-45 mm. Uit de doos kwam onze 50 mm diepe wielset op 1.457 gram met velglint gemonteerd. De Winspace HYPER wielenset bestaat uit zowel velg- als schijfremopties in 38mm, 50mm en 65mm en zijn geprijsd voor AU$1,699. Alle wielen hebben 2 jaar garantie en Winspace AU biedt snelle en gratis verzending naar Australië.

Impressies

WIkbEvEkrsgctvQL3L0IUmK5I

Met meer dan tien jaar ervaring in het produceren en bouwen van wielen is het veilig om te zeggen dat de HYPER niet de eerste rodeo is voor het Chinese merk Winspace. Na het succes van de HYPER heeft het merk zijn marketinginspanningen aanzienlijk opgevoerd, wat ook tot uiting komt bij het uitpakken. De doos waarin de wielen worden verzonden is stevig en goed gemaakt, terwijl het verpakkingsmateriaal in de doos uitstekend werk levert om de wielen te beschermen en het risico op schade tijdens transport te beperken. Er worden ook twee kleine doosjes meegeleverd met daarin vier vervangende spaken, ventielverlengers en tubeless ventielen.

Een paar dingen worden snel duidelijk als je de hoepels uit de doos haalt. Hoewel het vlinderweefsel niet bij iedereen in de smaak zal vallen, is het ongetwijfeld een punt van verschil. Persoonlijk ben ik nog steeds niet helemaal overtuigd van het uiterlijk van het vlechtwerk, maar schoonheid is in het oog van de toeschouwer. De tweede was het gewicht van de wielen of het gebrek daaraan. De geclaimde gewichten worden doorgevoerd in het eindproduct en passen uitstekend bij het beoogde gebruik. Tot slot is de bouwkwaliteit van de wielset uitstekend. Onze testset kwam goed aan, met een gelijkmatige en consistente spaakspanning op elk van de 21 spaken voor en achter. Het enige bezwaar was dat de achternaaf een beetje te weinig vet leek te bevatten bij het inspecteren van de pallen en het ratelsysteem. Hoewel dit eenvoudig te verhelpen is door een beetje naafspecifiek vet op de pallen te smeren, is het de moeite waard om dit te onderzoeken.

Tijdens de testperiode heb ik ervoor gekozen om de wielen tubeless te laten rijden om zowel compliance als prestaties te maximaliseren. De wielen werden geleverd met tubeless velglint en tubeless ventielen, dus alles wat je als consument nodig hebt is een goede set banden, wat afdichtmiddel en je bent klaar. Wat betreft de montage van de banden was dit waarschijnlijk de meest eenvoudige tubeless set-up die ik de afgelopen jaren heb gedaan. De 25 mm Schwalbe Pro One TLE banden rolden op de hoepels zonder dat er bandenlichters aan te pas kwamen en met een standaard vloerpomp kon de hiel van de band gemakkelijk op de velg worden geplaatst.

Als je de specificaties en opbouw van de wielen hierboven hebt gelezen, is er één woord dat in elk deel terugkomt: stijfheid. De velgen, naven en spaken hebben allemaal invloed op en zijn afgestemd op de stijfheid van de wielset. De keerzijde van dat zwaard is dat sommige gebruikers een klapperende of trillerige rijkwaliteit hebben gemeld. Toen ik Winspace AU hierover ondervroeg, verklaarden ze dat de meest voorkomende elementen voor rijders die dit ervaren een verkeerde bandenspanning waren (te hoog) of rubber dat stevig was en niet zo soepel als dat van de concurrentie.

Om dit te testen, testte ik de hoepels met binnenbanden en een set zwaardere, dikkere en hardere Pirelli Cintuarto winterbanden en het verschil in rijgevoel was merkbaar. Dat wil niet zeggen dat de rijkwaliteit van de wielen ondermaats is, allesbehalve; er was echter wel een toename van het weggeruis en een iets hardere rijkwaliteit op ruw asfalt. Hoewel dit geen spelbreker was, kunnen degenen die niet gewend zijn aan stijvere wielen of op zoek zijn naar meer comfort beter investeren in een tubeless set-up. Immers, deze hoepels schitteren met een soepele band, opgepompt tot een moderne bandenspanning, en schitteren doen ze.

tCIKv8LYwgzbHqSF7ulPey-1g

Met de HYPER krijg je een wielset die een sublieme rijkwaliteit biedt die normaal gesproken is voorbehouden aan racegerichte wielen die letterlijk twee keer zoveel kosten. Zak in de afdalingen op het vlakke wegdek en de wielen drijven je voort, schijnbaar moeiteloos zeilend over het asfalt. Richt de wielen omhoog en het lage gewicht in combinatie met de torsiestijfheid of zijwaartse stijfheid van de wielset maakt het overbrengen van de kracht van je cranks naar de weg een fluitje van een cent. Zozeer zelfs dat de pittige beklimmingen en kleine bergjes die ik normaal gesproken zou vermijden op een lokale lus, uitdagingen werden die ik actief zou opzoeken tijdens een rit. Het reactieve karakter van de hoepels maakte uit het zadel springen en dansen op de pedalen een lonende ervaring en het voelde alsof ze een geweldige aanvulling waren op mijn allround racefiets. Wat omhoog gaat moet ook weer omlaag komen, en mijn ervaring met de HYPER was dat hoe sneller je gaat, hoe stabieler ze worden. Ik heb tijdens de test een aantal behoorlijke snelheden gehaald en heb nooit ook maar een schokje ervaren dat het vertrouwen ondermijnde.

Winspace zegt dat de HYPER met zijn 26mm externe breedte aerodynamisch geoptimaliseerd is voor 25c banden. Hoewel ik geen windtunnel bij de hand had toen ik de wielen testte, kan ik bevestigen dat dit een snelle wielset is onder vrijwel alle omstandigheden. Het 25c rubber dat voor het grootste deel van de testperiode werd gebruikt, was opgepompt tot 26,5 mm bij een bandenspanning van 80PSI en zorgde voor een soepele overgang tussen velg en band. De luchtweerstandscijfers laat ik over aan de aerodynamici, maar ik kan je vertellen dat er in de echte wereld heel weinig was waaraan ik deze wielen heb blootgesteld dat hun balans verstoorde. Tegenwind, zijwind, rugwind, hoge snelheden, de hoepels waren kaarsrecht, met alleen de geringste turbulentie bij windsnelheden van meer dan 30 km/u.

U0fEDLhDduZGQ0uv5uzfMAFTA

De binnen- en buitenvelgbreedte worden een beetje smal naar moderne maatstaven. De meeste concurrenten bieden 21 mm binnenmaat en 28 mm buitenmaat. Uit eigen ervaring weten we dat de bredere binnen- en buitenvelgbreedte betekenen dat de wielen geoptimaliseerd zijn voor een bredere band, waardoor de bandenspanning lager kan zijn voor een nog comfortabelere rit. Winspace lijkt dit te hebben aangepakt met de tweede versie van de HYPER die in juli 2022 werd aangekondigd. De tweede versie houdt vast aan hetzelfde bewezen naaf- en carbon spaakontwerp, met opgewaardeerde velgafmetingen, lagere gewichten en een iets hoger prijspunt van $1.999 voor de hele productlijn. Winspace AU zegt dat we de nieuwe hoepels naast de originele HYPER in augustus kunnen verwachten.

Laatste gedachten

NAST5bKGsO39uik7SqlhqvQxs

Of het nu met fietsen te maken heeft of niet, de beste producten zijn producten die je past en waar je nooit bij nadenkt. Ze werken gewoon en je kunt er gewoon van genieten. Dit is precies de ervaring die ik had met de Winspace HYPER. Eenmaal gemonteerd en geanalyseerd voor het doel van deze review, bestonden ze gewoon in harmonie met de rest van mijn fiets, terwijl ze een waardevolle upgrade in prestaties boden. Simpel gezegd, de rijkwaliteit, bouwkwaliteit en prestaties in de praktijk zijn vergelijkbaar met, zo niet beter dan, wat de grote merken bieden. Met een prijs van $1.699 zitten ze precies in het midden van de verzadigde markt van “betaalbare” carbon wielsets. Het grote verschil is dat deze hoepels de echte prestaties hebben om ze boven hun concurrenten uit te tillen. Dus als je op zoek bent om je rit naar een hoger niveau te tillen of gewoon een set wielen wilt die veel waar voor je geld bieden, dan zou de Winspace HYPER hoog op je lijstje moeten staan.