BEX_Logo_Primary
Image Ridley Kanzo C Gravel Bike

De Kanzo-serie gravelmotoren, die in de tweede helft van 2020 op de markt komt, vertegenwoordigt de Belgische versie van Ridley's kijk op de razend populaire gravelscene. Met twee modellen in de lokale line-up die geschikt zijn voor zowel racers als avonturiers, hebben wij de Kanzo Adventure C weten te bemachtigen en hem aan de tand gevoeld om te zien hoe hij het doet als (bijna) overal inzetbaar, alleskunner.

Wat kost het?: 4999 EURO

Voor wie is hij? Rijders die op zoek zijn naar een veelzijdige gravelfiets met carbon frame, royale bandenspeling en een verantwoorde geometrie. Wat we goed vonden: Uitstekende geometrie en bouw, goed geschikt voor het meeste terrein. Wat we niet goed vonden: Het interne stuur is niet voldoende uitlopend of geschikt voor technisch terrein, het stuurlint is te dik en het zadel is meer op de weg gericht dan we zouden willen.


Een capabel chassis

Image Ridley Kanzo C

Het hart van het Kanzo avontuur is een carbon frame dat gebruik maakt van Ridley's high-modulus mix met een versterkte balhoofdbuis en trapas voor extra stevigheid en stijfheid. Er zijn ook een aantal nokjes en uitsparingen voor de bevestiging van bidons, tassen en spatborden. Kijkend naar de geometrie en met een iets langere liggende achtervork van 435 mm en een royale wielbasis in alle maten, heeft de Kanzo stabiliteit voor dagen. Voeg daar de langere balhoofdbuis, iets slappere balhoofdbuishoek en kortere reach aan toe en het is duidelijk dat comfort en avontuurlijk rijden hier de hele dag door voorop staan.

Naast de royale hoeveelheid bevestigingspunten in het frame en de vork, is het andere hoogtepunt van het frame zelf de royale hoeveelheid bandenspeling. Tot 47 mm (700C) of 50 mm als je liever op 650b wielen rijdt. Het grootste deel van deze royale ruimte is te danken aan een herzien liggende achtervork. De voorderailleurbevestiging, die hier niet wordt gebruikt, is iets verplaatst, terwijl de achtervork aan de aandrijfzijde direct na de trapas naar beneden zakt om de ruimte te bieden die nodig is om het grotere rubber te kunnen dragen.

De Kanzo Adventure C wordt verkocht voor 4.999 EURO, is verkrijgbaar in de maten Small - getest (53,5cm) Medium (55cm) en Large (56,5cm) en weegt naar verluidt 9 kg voor maat Medium.

Considered Build Kit

mF0Pmm5pbf5jODp k5ONVepWw

De Kanzo Adventure C, die in Australië is geland, heeft een indrukwekkende componentenlijst met een uitstekende prijs-kwaliteitverhouding. Shimano levert zijn 1x 11-speed mechanische GRX-groepset, die is gekoppeld aan een Deore XT 11-42T cassette in mountainbikespecificatie achter en wordt aangedreven door een ROTOR Vegast crankstel met een direct gemonteerd 42T kettingblad. De hydraulische plat gemonteerde schijfremmen zijn wederom afkomstig van Shimano en zijn gekoppeld aan 160mm rotors.

jAp2XGawmy0vzWCsOj1xbwGk4

Het eigen onderdelenmerk 4ZA levert de lichtmetalen stuurpen, het stuur en de zadelpen, terwijl Selle Italia het X-LR AIR-cross light zadel levert. Wat het rollend materiaal betreft, levert Fulcrum zijn Rapid Red 500DB tubeless gravel wielset. De velg heeft een binnenbreedte van 23 mm en is geschikt voor banden van 30 mm tot 47 mm. De specificatie wordt gecompleteerd door 45 mm brede WTB Riddler banden.

Rij-impressies

fFqVrbDS6XfToK-8qkSxQKZSY

Quiver killer bikes zijn niet nieuw; de fietsindustrie zit er vol mee. Van de aero endurance Cervelo Caledonia tot de gravelvriendelijke Paralane van het Duitse Focus, er is geen tekort aan opties. Zelfs de nieuwe Diverge gravelfiets van Specialized heeft verrassend beschaafde manieren voor op de weg, dus toen Ridley de Kanzo aankondigde in een markt vol avontuurfietsen, had het wat bergen te beklimmen. In plaats van de jongste telg met flitsende marketing aan te prijzen, zoals zijn stalgenoot, de Kanzo FAST, heeft de Belgische fabrikant zijn product aan het woord gelaten en in het geval van de Kanzo Adventure zegt dat heel wat.

In wezen heeft Ridley een fiets op de markt gebracht die min of meer ideaal is voor de meeste rijders. Wil je je tenen in de gravelwereld dopen met wat tochten op de vuurweg? Dat kan de hele dag, maar wil je meer technisch terrein op? Hij zal dat opslokken. Wil je diezelfde fiets gebruiken voor je asfaltritje in het weekend? Je raadt het al, ook hier is hij competent en iets wat we vaak hebben gedaan tijdens onze tijd met de Kanzo.

MJpibTIXKRa7cR9fgYWXfnEm4 (1)

Het geheim van het kameleonachtige vermogen van de Kanzo om zich aan te passen aan het terrein waar hij op rijdt, kan het best worden omschreven als een duizendpoot en een meester in niets. Hij is ontspannen en stabiel genoeg om zijn avontuurlijke bijnaam waar te maken, maar ook levendig genoeg om dubbele taken op de weg te vervullen. Net als bij het wegaanbod zijn de maten het best te omschrijven als royaal. Dus terwijl onze hoofdtester normaal gesproken op de grens van een Small en een Medium zou zitten, zou onze suggestie zijn om te kiezen voor de kleinere maat, zodat je iets minder wielbasis hebt en een iets sneller sturende fiets.

Er bestaat niet zoiets als een perfecte fiets voor alle gelegenheden. In het geval van de Ridley biedt hij over de hele lijn enkele compromissen. Zijn gewicht van 9 kg ligt weliswaar in de buurt van wat normaal is, maar een gravel bike is nog altijd ongeveer 1 kg zwaarder dan gelijk geprijsde wegfietsen, wat zijn aantrekkingskracht kan beperken voor diegenen die wat willen gravelrijden, maar het grootste deel van hun tijd op asfalt doorbrengen. Aan de grindkant van het spectrum is het grotere bereik van de 1x aandrijving voldoende om het meeste terrein aan te kunnen; er zijn echter wat gaten aan de bovenkant van de cassette die het vinden van je klimritme op langere beklimmingen een beetje moeilijker kunnen maken.

t6BeEWFIQVfbHCO UWgTJxSAE

De onderdelenlijst die Kanzo vanuit de fabriek meekrijgt is niets minder dan indrukwekkend en biedt verrassend veel waarde voor de prijs van de fiets. De GRX-groep is zoals verwacht uitstekend, en het hoogwaardige ROTOR crankstel is een leuke toevoeging die een premium gevoel aan de fiets geeft. Het wiel- en bandenpakket draagt bij aan het veelzijdige karakter van de fiets. Het feit dat de hoepels alles aankunnen, van 30 mm wegbanden tot 47 mm gravelrubber, betekent dat de Kanzo een bandenwissel verwijderd is van een enigszins efficiënte endurance racefiets.

Hoewel de COVID-beperkingen ons de mogelijkheid ontnamen om de fiets mee te nemen op een meerdaags avontuur, is de Kanzo met nokken aan de onderkant van de onderbuis, op de bovenbuis achter de stuurpen en op de voorvork meer dan capabel om zijn taken als bikepacking-stiel te vervullen.

Image Ridley Kanzo C

We vonden dat de Kanzo zich het beste thuis voelde op vloeiende singletracks met enkele technische elementen, iets wat we in overvloed hebben in ons lokale testgebied. Door de geboden stabiliteit voelde de fiets nooit zenuwachtig of op het randje, maar hij voelde nog steeds levendig en snel genoeg aan om overweg te kunnen met sporen en trails die ontworpen zijn voor een hardtail mountainbike. Hoewel de fiets goed uit de voeten kan op dit terrein, voelt het stuur van de Kanzo wat gebrekkig vergeleken met de rest van het pakket. Het grootste deel van het probleem is dat de flare op het stuur minder is dan we gewend zijn van dit soort fietsen en we hadden graag gezien dat de Kanzo was uitgerust met iets breders. Als gevolg daarvan wekte het rijden in de uitlopende druppels niet zoveel vertrouwen op technisch terrein als het frame zelf kan, waardoor we een beetje terughoudend waren bij het aanvallen van stukken trail. Daarnaast was het stuurlint dat op de Kanzo was gemonteerd, hoewel het uitstekend was voor het minimaliseren van trail- en wegbelemmering, naar onze mening veel te dik, waardoor het stuur te singel aanvoelde. Gelukkig behoren stuur of stuurlint tot de meest betaalbare aanpassingen die een rijder aan zijn fiets kan doen.

Slotopmerkingen

Hoewel de Kanzo voor Ridley de eerste stap is op de gravelmarkt, is het duidelijk dat het Belgische bedrijf goed heeft onderzocht wat rijders willen en hoe een fiets als deze in de echte wereld zou moeten rijden. Als dit een lovende recensie lijkt, dan is dat omdat er weinig aan te merken valt op de fiets zelf, en dat is het grootste compliment dat een fiets kan krijgen. Hoe minder je nadenkt over waar je op rijdt en hoe meer je je kunt concentreren op de rit, dat is precies de geest van gravelrijden in het algemeen, dus het is ongelooflijk passend dat de Kanzo precies dat biedt. Dus als je op zoek bent naar een gravelbike met uitstekende specificaties waar verder weinig aan hoeft te worden besteed, dan verdient de Kanzo een plaatsje op je overwegingenlijstje. Hij staat zeker hoog op onze lijst.


Op zoek naar je eigen Kanzo? Met gratis verzending Benelux wijd en een behoorlijke voorraad, bekijk het assortiment Ridley Gravel Bikes en stop met dromen en begin vandaag nog te rijden.