BEX_Logo_Primary

Stuurlinten

Verkeerd gewond? Niet bij ons! Het stuurlint is een van de belangrijkste onderdelen waarmee je je racefiets voor weinig geld een heel persoonlijke look kunt geven en tegelijkertijd je comfort en controle over je fiets kunt verbeteren.

2 resultaten

Artikel
2 van de 2
wordt weergegeven

Stuurlint

Het juiste stuurlint kan zowel het uiterlijk als het gevoel van je Racefiets verbeteren. Het is een low-cost upgrade die een lange weg gaat in de richting van het maken van jouw fiets een verlengstuk van jou.

Handvat Tape te koop

Stuurlint dat rond het stuur wordt gewikkeld, verbetert het gevoel en de controle van je fiets door meer comfort en grip te bieden. Sommige tapes bieden extra demping wat als voordeel heeft dat het de vermoeidheid van handen, armen, schouders en zelfs nek vermindert door de trillingen van de weg af te vlakken.Er zijn verschillende materialen en diktes verkrijgbaar, van glad en dun tot plakkerig en dik, voor elke persoonlijke voorkeur is er wel een stuurlint te vinden.

Waar moet je op letten bij stuurlint?

Er zijn drie hoofdonderdelen waar je op moet letten bij het kiezen van je stuurlint: grip, vulling en uiterlijk.

GripStuurlint is je belangrijkste contactpunt als je op de fiets zit. Veel fietsers zullen op zoek gaan naar een stuurlint met een kleverige afwerking, zodat het ook in natte omstandigheden goed blijft zitten. Als je zonder fietshandschoenen rijdt, is de grip die je van jouw tape krijgt van vitaal belang om onder zware omstandigheden de controle over jouw fiets te behouden.

VullingPolstering kan eventuele schokken als gevolg van ruw terrein (grind, enz.) absorberen. De padding zal ook helpen bij jouw vermoeidheid, omdat het voor je gemakkelijker is om gedurende lange perioden vast te houden. Sommige fietsers wikkelen hun stuur dubbel voor extra bescherming op slecht onderhouden wegen.

UitstralingVoor sommige fietsers is de kleur van het lint belangrijk, omdat ze de kleur van het lint willen afstemmen op de andere uitrusting. Maar de kleur en het uiterlijk van je tape zijn ondergeschikt aan de grip en de padding. Kies tape voor wat het je biedt tijdens je rit, en kies dan een kleur (of patroon) die je mooi vindt.

Wat zijn de verschillende soorten stuurlint?

Oudere soorten stuurlint werden van katoen gemaakt, maar vandaag de dag zijn er verschillende soorten tape verkrijgbaar. Er zijn verschillende soorten stuurlint verkrijgbaar, van redelijk geprijsde tapes tot hoogwaardige tapes die geschikt zijn voor Racefietsen. Welk type stuurlint je kiest, hangt meestal af van je persoonlijke voorkeur. Het vervangen van stuurlint is een geweldige manier om je rijcomfort te verbeteren of een oudere fiets een nieuwe look te geven.

Kurk stuurlint

Moderne kurktape is licht van gewicht en gemaakt van een mengsel van kurk en vinyl (ethyleenvinylacetaat). Kurk tape wordt meestal geleverd met een zelfklevende achterkant om het op zijn plaats te houden. Het voordeel van kurk is dat het zeer absorberend is voor schokken en zweet.

Synthetisch stuurlint

Synthetische bar tape is gemaakt van verschillende materialen (bijvoorbeeld carbon) en diktes, afhankelijk van het merk. De tapes kunnen een gel of schuimkern bevatten om de schokabsorptie te verbeteren en een kleverige coating om de grip te vergroten.

Lederen stuurlint

Lederen stuurlint is een kwaliteitsproduct en voelt heel anders aan dan alle andere. JE kunt verwachten dat lederen stuurlint een lange tijd meegaat, en veel mensen beweren dat het beter wordt naarmate het langer op jouw fiets zit. Lederen tape is zeer comfortabel, maar het mist de trillingsabsorptie van kurk of synthetische tapes.

Hoe stuurlint omdoen of wikkelen?

Het wikkelen van stuurlint lijkt misschien een lastig karweitje, maar met een zorgvuldige planning en een strategie is het snel klaar. De manier waarop je je stuur wikkelt kan geheel persoonlijk zijn, maar als het je eerste keer is, is trouw blijven aan de traditionele methoden een goede plek om te beginnen.

Stuurlint scheurt of scheurt niet gemakkelijk; je kunt er redelijk stevig mee zijn als je je stuur inpakt. Een lastig deel van het wikkelen van tape is om het gelijkmatig te houden, en het kan nodig zijn om de uiteinden bij te knippen met een scherp mes of een schaar als je niet de volledige lengte gebruikt.

Maak je handen goed schoon voordat je de tape omwikkelt, zodat je de tape niet vuil maakt en de frisse look verpest. Draag tijdens het wikkelen geen handschoenen, want je moet de tape kunnen voelen. Zorg er ook voor dat alle kabels op hun plaats zitten en dat alle resten van oude tape verwijderd zijn.

Als je klaar bent om te beginnen met wikkelen, zorg er dan voor dat al jouw gereedschap binnen handbereik is, inclusief jouw afwerklint, schaar en stangpluggen. Begin met wikkelen vanaf de onderkant van de bar op de drop en overlap de tape met 50% voor de eerste rotatie. De extra tape wordt in het uiteinde van de bar geduwd. Ga verder met het wikkelen van het stuur van binnen naar buiten. Je moet de tape met ongeveer 25% overlappen naarmate je verder omhoog gaat.

Als je bij de remkappen komt, kan het een beetje lastig worden, maar als je eerst over de bovenkant gaat en dan om de onderkant heen in een achtpatroon, zal de tape houden. Als je klaar bent met het afplakken van de remkappen, rol je het af en controleer je of er geen openingen zijn. Als je niet tevreden bent met de eerste keer, rolt je het af en probeert je het opnieuw.

Ga zo door tot de stang breder wordt nadat je tevreden bent met het wikkelen rond de remkappen. Op dat punt kun je het stuurlint diagonaal doorknippen en de finishing tape (of elektrische tape) aanbrengen. Dan kun je de bar end plug plaatsen en aan de andere kant aan de slag gaan.BikeExchange is de beste plaats in Nederland en Belgie om stuurlint te vinden, met de meeste bestellingen die kunnen worden