BEX_Logo_Primary

Remmen

Of het nu schijfremmen of velgremmen zijn, ze maken allebei deel uit van de basisuitrusting van een fiets. Het kiezen van de juiste rem is cruciaal om je fietservaring veilig en gecontroleerd te maken en tegelijkertijd de prestaties te maximaliseren.

Fiets Remblokken

Remblokken dienen om een fiets af te remmen. Een gemeenschappelijke slijtage item op elke fiets, zijn er veel verschillende soorten remblokken en het is van cruciaal belang dat je een geschikte vervanging voor die welke oorspronkelijk met jouw fiets te vinden. Zodra je de juiste montage hebt gekozen, zijn er opties om te overwegen die van invloed zullen zijn op de remkracht, eindige controle, geluidsreductie en/of duurzaamheid.

Schijfremmen werken door twee schijfremblokken tegen de rotor te drukken om jouw fiets te vertragen of te stoppen. Velgremmen worden vaak aangetroffen op Racefietsen en Racefietsen omdat ze lichter zijn dan standaard schijfremmen. Ze presteren echter niet zo goed als schijfremmen. De meeste andere fietsen (bv. Mountainbikes, woon-werkfietsen, enz.) hebben schijfremmen omdat deze een betere remkracht hebben.

Als jouw fiets velgremmen heeft (wegremklauwen of Mountainbike v-brake), moet je de juiste fietsremblokken kiezen. Velgremmen zijn meestal gemaakt van een rubbersamenstelling, en bij sommige v-brake remblokken hebt je de optie om alleen het rubberen remblokinzetstuk te vervangen.

Schijfremblokjes

Schijfremmen bestaan uit een schijfrotor die aan de naaf van het wiel is bevestigd en een remklauw die aan het frame of de vork is bevestigd. Dit type rem wordt vaak gebruikt bij Mountainbikes, Stadsfietsen en nu zelfs Racefietsen. Er zijn vandaag de dag tientallen soorten en maten remblokjes op de markt en het belangrijkste aspect bij het kiezen van een vervangend schijfremblokje is dan ook ervoor te zorgen dat het exact overeenkomt met jouw remklauw. Het merk en de modelnaam van jouw remblok zouden voldoende moeten zijn, maar in geval van twijfel moet je het oude remblok verwijderen en ervoor zorgen dat de vorm en de grootte hetzelfde zijn.

Schijfremblokken zijn meestal verkrijgbaar in twee materiaalsamenstellingen - gesinterd metaal of organisch/hars. Het gesinterde metaal wordt meestal beschouwd als de meer duurzame optie en biedt een grotere remkracht. De hars / organische opties zijn zachter en dus zal sneller slijten, maar ze zijn ook meestal stiller en bieden een grotere eindige remcontrole.

Velgremmen

Velgremblokken zijn gemaakt van stijf en duurzaam rubber en zijn ontworpen om contact te maken met de velg van de fiets om af te remmen. Net als bij schijfremblokken is het ook bij velgremblokken belangrijk dat je de juiste pasvorm kiest. Er zijn vele opties, maar de twee belangrijkste types op de markt zijn 'wegremklauw' en 'Mountainbike v-brake' remblokken. Op de afbeelding hieronder zie je een Mountainbike v-brake remblok.

Bij duurdere fietsen worden waarschijnlijk ook remblokjes gebruikt, waarbij het rubberen gedeelte van het remblokje los van de remblokhouder kan worden vervangen. Als je remmen een duidelijke pin of bout hebben die alleen het rubberen remblok op zijn plaats houdt, dan is het waarschijnlijk dat je alleen de inzetstukken kunt vervangen.

Hoe kies ik remblokken voor mijn fiets?

Er zijn veel verschillende opties als het gaat om het kiezen van remblokken voor fietsen. De exacte remkracht die je nodig hebt kan afhangen van of je een Racefiets of een Mountainbike gebruikt. Het soort terrein dat je vaak tegenkomt kan ook een factor zijn voor het type fietsremblokjes dat het meest geschikt is. Wanneer je voor het eerst naar remblokken kijkt, moet je eerst de remblokken vinden die in jouw remklauw passen en vervolgens beslissen welk type rubbersamenstelling je verkiest voor jouw remblokken voor de fiets.

Vorm van de remblokjes

Je remklauwen bepalen vaak de exacte vorm van je remblokken, en deze zijn gemakkelijk te bepalen door naar je fiets te kijken. Onderzoek je remmen om te vinden hoe ze heten (dit staat meestal aangegeven op de remklauw), en dan kun je een remblok vinden dat hiermee overeenkomt. Als je de naam op de remmen kunt vinden, kun je de oude remblokken eruit halen en proberen een modelnummer te vinden. Als je de remklauwkit niet hebt geupgrade, kun je de fabrikant van je motor opzoeken, en zij zouden de informatie moeten hebben over je remmen en welke remblokken geschikt zijn.

Rembloksamenstellingen

Nadat je de vorm van de remblokken hebt bepaald, is de volgende factor die je moet overwegen de samenstelling die het meest geschikt is. De drie belangrijkste soorten verbindingen zijn metaal (ook wel gesinterd genoemd), halfmetaal en hars (of organisch). Er zijn positieve en negatieve punten voor elk van deze types, en het type dat je kiest kan worden gebaseerd op wat je het meest voordelig vindt.

Gesinterd of metaal. Dit zijn duurzame remblokken die bestaan uit een mengsel van metaaldeeltjes en ze zijn bestand tegen hogere temperaturen.

Semi-metaal. Deze remblokken zijn een uitstekende all-round remblok, en ze proberen om de beste delen van de metalen en hars remblokken te nemen.

Hars of organisch. Deze remblokken bieden de kortste tijd om in te slapen, en ze zijn minder luidruchtig dan andere remblokken.

Hoe lang gaan fietsremblokjes mee?

Weten wanneer je fietsremblokjes moet vervangen of kopen kan een uitdaging zijn. Het exacte tijdschema voor wanneer je remspullen moeten worden vervangen hangt af van of je een Mountainbike of een Racefiets gebruikt. Maar om je veilig op de fiets te houden en ervoor te zorgen dat je remmen binnen redelijke grenzen functioneren, kun je ze het beste vervangen zodra ze een dikte van minder dan 1,5 mm hebben bereikt.

Deze diktelimiet is een standaard, en het kan mogelijk zijn om er onder te gaan, afhankelijk van het type compound in je remmen. Voor metalen of halfmetalen remmen zijn deze geschikt voor gebruik onder 1,5 mm, en ze zullen nog steeds functioneel zijn. Als je van plan bent een lange rit te maken of te gaan toeren, kun je het beste een reserveset fietsremblokken meenemen en deze regelmatig controleren.

Bij organische en harsremmen kun je verwachten dat ze 900 tot 1200 km meegaan voordat ze vervangen moeten worden. Als je metalen remmen gebruikt, moet je ze waarschijnlijk 1600 tot 2000 km vervangen. De exacte lengte hangt af van hoe hard je remt tijdens het rijden. Dus voor ontspannen weekendritten kan het zijn dat de remmen langer meegaan dan tijdens snelle ritten. Andere factoren die een rol spelen bij de levensduur van jouw remmen zijn het terrein, het klimaat en jouw rijstijl.

Hoe remblokjes voor de fiets monteren?

De methode voor het vervangen van jouw remblokjes hangt af van jouw remklauw en andere onderdelen. Bij de meeste fietsen duurt het slechts enkele minuten om de remblokjes te vervangen en u kunt het beste de handleiding van jouw fiets raadplegen. Nadat je de oude remblokjes hebt verwijderd, is het een uitstekend moment om de remklauw schoon te maken en de kabels of remslangen te controleren op slijtage.

Nadat de remmen zijn schoongemaakt, kunt je de remblokjes voor de fiets vervangen en indien nodig bijstellen. Maak een korte rit om de werking van de remmen te testen; het kan zijn dat de remklauw moet worden bijgesteld omdat de dikte van de remblokken is veranderd, en ze kunnen strakker zitten dan je gewend bent, wat overmatig remmen kan veroorzaken.

BikeExchange is de plek waar je de beste remblokken (voor velgremmen en schijfremmen) en andere fietsaccessoires in Nederland en Belgie kunt vinden. Je kunt in onze winkel zoeken naar een selectie van stuurlinten, fietscomputers, bidonhouders, en Racefiets pedalen. We hebben ook honderden aanbiedingen voor populaire Liv Mountainbikes, standaard Liv fietsen, en kleding en schoeisel voor vrouwelijke en mannelijke fietsers. Nu winkelen.